Közismert, hogy a közúti járművezetők a legnagyobb kockázattal járó feladatot látják el, hiszen folyamatosan változó környezetben kell teljesíteniük, állandó vészhelyzet elkerülésre kell felkészülniük. Hibázás esetén magukban és másokban sérüléseket, károkat okozhatnak, a vagyoni károk mellett életveszélyt is okozhatnak, akár a szállítmány vagy az utasok is sérülhetnek. A felelősség tehát óriási, a szervezet viszont kopik.
Be kell lássuk, hogy a közlekedésbiztonság főként technikai eszközöket jelent, műholdas követést, menettérképet, ellenőrző elektronikát, és az ágazat csak baleset esetén próbálja óvni a vezetőt. A teljesítménykényszer a személyt viszont nem segíti a képességei megtartásában, az egészsége fenntartásában, így a kockázat évről évre nő.
Kamionozás és egészség - egymást kizáró fogalmak?
http://www.gazel.biz/i/221.jpg
Ez így természetesen nem mondható el, hiszen sok függ az egyéni életviteltől, amely kompenzálhatja az ártalmak egy részét. Annyi biztos, hogy több körülmény veszélyezteti a kamionsofőrök egészségét, és némelyik sokkal súlyosabb fenyegetést jelent a közúti balesetveszélynél is. Amikor a kötelező pihenőidőre megálltunk egy-egy kamionparkolóban, vagy amikor órákat kellett várni a rakodóhelyeken, mindig volt alkalom más "kollégákkal" való beszélgetésre. E találkozások során az volt a benyomásom, hogy a kamionosok többsége idősebbnek és elhasználtabbnak néz ki valódi koránál, tízből kilencen dohányoztak, minden második erősen elhízottnak tűnt, jellemző volt a "sörhas" is.
Munkarendjük nagyon szigorúan, bonyolult részletességgel szabályozva van, és teljesen eltér a civil életritmustól. Vezetés közben 4,5 óránként kell megállniuk 50 percre, napi 9 órás vezetés illetve 13 órás munkanap után pedig 9-11 óra alvásidőt, majd hétvégenként 24, kéthetente 45 órás pihenőt kell tartaniuk. A szervezetük nehezen vagy egyáltalán nem tud alkalmazkodni ehhez a változó napirendhez, amelyben természetesen további "elcsúszásokat" jelenthet egy-egy rosszul sikerült rakodás, amikor a megbízó miatt kell félnapokat vesztegelniük.
Nem ritka, hogy a munkanap este 10-kor vagy hajnali kettőkor kezdődik, így a normális napi ritmus teljesen felborul. Ez az étkezések és az alvásidő rendszertelenségében mutatkozik meg, ami hosszabb távon gyomorbántalmakhoz és komoly alvászavarokhoz vezet. A napközbeni rövid szünetek sem igazi pihenésre, sem főtt étel elkészítéséhez nem elegendőek, így általában legfeljebb kenyérrel esznek valami hideget, miközben napi 4-5 kávé is lecsúszik. Az esti illetve hétvégi pihenő idején van idő rendes étkezésre, ilyenkor viszont már az alkohol is előkerül: nagyon ritka az a sofőr, aki nem sörrel vagy töménnyel igyekszik "altatni" magát. Jellegzetes sofőrprobléma az aranyeresség is, amelynek kialakulásában a mozgáshiány, a rostszegény táplálkozás, a gyakori székrekedés, az erősen fűszerezett ételek fogyasztása is közrejátszik (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK215318/).
Nyomás alatt
Sofőrnek lenni: idegmunka. A kamionosoknak állandó stresszt jelent a vezetési- a munka- és a pihenőidők betartása, amely szigorúan ellenőrizve van és megsértése súlyos pénzbüntetésekhez vezethet, akkor is, ha önhibájukon kívül, forgalmi akadály vagy a rakodás elhúzódása miatt történt. Ezen kívül a saját munkáltatójuk is folyamatos idegfeszültségben tartja őket, hiszen teljesítményre fizet, és kifogásokat nemigen fogad el egy-egy késedelem miatt. Gondot okoz a sokszor meglehetősen lefutott kocsi, sőt, maga a rakomány is, különösen, ha értékes, de megvédeni egyedül gyakorlatilag képtelenek lennének. Mindehhez hetekig egyedül vannak, egy szűk fülkébe zárva, távol a családtól (ha van egyáltalán stabil érzelmi hátteret jelentő családjuk), idegen országokban, számottevő nyelvtudás nélkül, napokig alig szólva valakihez. Eltávolítja a pszichofizikai feszültséget, fokozva a figyelmet az észlelés világosságára és a reakció sebességére. Mindezek a hatások egy erős anti-stressz akció. A folyamatos stressz (https://hu.wikipedia.org/wiki/Stressz), a dohányzással, az egészségtelen táplálkozással, az elhízással és a mozgáshiánnyal társítva sokuknál alakít ki magas vérnyomás-betegséget, amelynek nyomán nem ritkák a szív- és érrendszeri megbetegedések.
A vibráció hatásai
húgyhólyagot, prosztatát, nemiszervetzti különbséget - ez utóbbi rázása nehezen felejthető. A sofőrülés persze valamivel modernebb, rugózása, lengéscsillapítása jobban kíméli a vezetőt, de az állandó vibrációnak így is megvan a hatása. Egyenesen "sofőrbetegségnek" nevezik például a prosztatagyulladást, amelyet az állandó rezgés is kiválthat. A mozgáshiány, az ülő munka mellett ugyancsak a vibráció az egyik oka a mozgásszervi megbetegedéseknek is. Az úthibák okozta rázkódás illetve a motor rezgése hatással van a gerinc porckorongjaira, a nyaki, váll- és derékízületekre is. A periférikus érhálózat károsodása is több súlyos bajt, így például lábtrombózist idézhet elő.
Amire nem is gondolnánk
Érdekes felismerésre jutottak nemrég kutatók: észrevették, hogy a fejen, karon kialakuló bőrrák az esetek nagyobb részében a baloldalon jelenik meg. Ezt összefüggésbe hozták azzal, amire a legnagyobb elővigyázatossággal napozók sem figyelnek: a vezetés közben, a bal oldali ablakon és a szélvédőn keresztül is éri UV-sugárzás a bőrt. Úgy tapasztalták, hogy a hivatásos sofőrök fokozottan ki vannak téve a bőrrák kockázatának, így számukra a hosszú utak alatt arcukon, karjukon a napvédő krém használatát javasolják.
Még egzotikusabbnak tűnik az a tapasztalat, hogy a hivatásos sofőrök között nagyobb számban fordul elő a Legionella baktérium fertőzése, amely az influenzához hasonló tüneteket okoz, izomfájdalmakkal, lázzal, fejfájással, köhögéssel jár. A vizsgálat egyszerű magyarázatot talált: a hivatásos sofőrök egy része takarékoskodik az ablakmosó folyadékkal, és vízzel tölti fel a tartályt. Ez a víz felmelegedik és elszaporodnak benne a baktériumok, amelyeket a gépkocsivezető a nyitott ablakon bejutó vízpermettel belélegezhet. A szakértők elővigyázatosságból az ablakmosó folyadék folyamatos használatát javasolják, mert az baktériumölő adalékot is tartalmaz.
Biológiai kockázati tényezők
A járművezető folyamatosan ülő pozícióban van, állandóan mozgásban lévő ülésen. Bár az autógyárak igyekeznek kényelmes felületet kialakítani, az üléspozíció gyakorlatilag adott. A beesett testtartás, a hajlott hát, a nyak tartása már ismert panaszokat, meszesedést, porckorong deformációt, derékfájdalmat okoz, ezt különböző házi megoldásokkal próbálják a járművezetők gátolni. Fel kell hívnunk a figyelmet az üléspozícióval együttjáró egyéb összefüggésekre is, így megértik az emésztési panaszaik, fáradékonyságuk, stressztűrő képességük csökkenésének okait, a munkakörrel járó biológiai terheket, melyeket igyekszünk csökkenteni a szövődmények elkerülése érdekében.
A homorú háttartás és döntött ülőpozíció miatt a belsőszervek egymásra torlódnak, a gyomor és máj folyamatosan nyomás alatt tartják a beleket, azok pedig a húgyhólyagot, prosztatát, nemiszervet. A férfi szexuális gömb egyik leggyakoribb betegsége. Az ülőrészi életstílus a prosztatagyulladás egyik fő és leggyakoribb oka. Hosszú ideig ülő helyzetben a vérkeringés megszakad, és a medencei szakaszban stagnáló folyamat alakul ki, ami prosztatitishez és merevedési zavarhoz vezet (http://magyaregeszseg.eu/prostalgene/ ). Az ülő testtartás miatt a torlódott szervek fokozott nyomás alatt tartják a csípő környéki ütőereket és visszereket, ez az állandó terhelés rontja a teljes vérkeringést, a vérnyomást a szervezetben.
A rossz testtartás miatt a gerinc meghajlik, míg a hát oldalán feszül, addig a hasi oldalon torlódik. A szerveket az idegrendszerrel összekötő idegpályák állandó nyomás alatt vannak, azok csak korlátozottan tudnak információt szállítani a szervek állapotáról az agyba és onnan vissza. A nyirokvezetékek és nyirokcsomók gyakran fokozott nyomás alatt vannak, és a jellemző kevés folyadékivás miatt a nyirokrendszer még nehezebben tisztul. Egy ilyen testhelyzetben eltöltött hosszabb idő után nem csoda, ha az emésztés romlik, a vérnyomás nő, az idegrendszer leterhelt, a regeneráció csökkent.
A csökkent vérellátás befolyásolja a szervek tápanyagellátottságát, az immunfolyamatok rendes működését, a szervek inger és szabályzási folyamatainak összhangját az adott terhelt testszakaszon. Tipikus sofőr betegségként tartjuk nyilván így a reflux, a püffedés, a bélműködési zavarokat, az aranyér kialakulását, illetve a libidó zavarokat, potencia problémákat, valamint a prosztata panaszokat. E panaszok velejárója a közérzet romlása, lehangoltság, koncentráció zavar, kóros fáradékonyság és érzelmi zavarok megjelenése.
A formatervezők elvei megoszlanak, vannak akik egészségügyi okokból a szinte kényelmetlen, alig rugózó üléseket támogatják, míg az autóvásárló a kényelmes tévéfotelt várja el az új autójában. Abban viszont biztosak lehetünk, hogy az egészségügyi panaszok rontani fogják a közérzetet, befolyásolják az idegrendszer működését, növelni fogják a betegséggel együttjáró pszichés zavart, azaz a közlekedésbiztonság csökken, a kockázat nő.
Élet pár négyzetméteren
A kamionos életnek vannak olyan velejárói, amelyeket a komforthoz szokott emberek nehezen viselnek el. Az, hogy a fülkében felállni, kinyújtózni alig lehet, hogy az ágyuk fölött nyomasztóan kicsi a légtér, hogy a szűk lakótér egyszerre hálószoba, konyha, iroda, nappali és raktár - nos, ez mind eltörpül amellett, hogy milyen higiéniás körülmények között kell élniük. Ismerniük kell, melyik benzinkút mellett, vagy átkelőhajón van használható (többnyire fizetős) zuhanyozó, de még a vécé megléte sem mindenütt magától értetődő. Nincs könnyű dolga, aki ragaszkodik az otthon megszokott személyes higiéniához.
Az ilyen, fizikai kényelmetlenségek edzik aztán "macsókká" az utak vándorait. Keménységük azonban sokszor csak álarc, hiszen a folytonos magány, a családtól való távollét, a társtalanság valójában nagyon is sérülékennyé teszi őket. Panaszkodni azonban nem szoktak, sőt, épp ellenkezőleg, (legalábbis látszólag) vidámabb társaságot nehéz lenne találni. Ha csak néhányan összejönnek, már záporoznak a viccek, ugratások, közös vacsora készül, igyekeznek kihasználni a rövid pihenőket, megélni a társaság, a jó étel, a haveri hangulat örömeit. Sajátságos, érdekes világ, és egy biztos: egészen más, mint amilyennek a sztereotípiák mutatják.